Veckans häst

Veckans häst denna vecka (5) blir Runa!

Runa kan man beskriva som en envis liten men tjock shettis! Hon står i stallet som jag hade mina hästar i innan. Runa var min första "riktiga" sköthäst. Redan som liten (dagistiden) fick mamma leda runt mig på gräsmattan. Vilket minne och oj va ledsen jag blev när Runa själv bara ville äta och äta istället för att gå. Sommaren 2004 fick jag ta hand om Runa alldeles själv.Det bästa var att hon var dräktig och skulle få sitt tredje föl. Jag var jätteglad och borstade och pysslade med runa i princip hela tiden! I början så red ja henne med sadel och mamma hjälpte mig med sisten och ja tränade lättridning. Jag minns specielt en gång när det var jättevärm ute och ja satt och räknade ett-två-ett-två precis när ja hittat takten så smet Runa in i brännässlorna och började käka och gud va arg jag blev.Jag satt där och lipa tills min lite smått irriterade mamma fick jaga upp Runa. Efter ett tag blev Runa så tjcok så ja bara kunde rida utan sadel. Det var otroligt mysigt. Ibland tog vi långa promenader eftersom hon var så snäll. Vi kunde utforska varenda liten stig! Jag själv tyckte jag hade gått jättelångt när ja hade vart borta i en kvart själv med henne.Jag var verkligen jättestolt! Annelie ( Runas ägare) Hjälpte mig en gång att höra fölet sparka i Runas mage. Sen en dag när jag kom ut till Runa så låg det ett litet föl brevid henne. Det blev ett hingst föl ( Gordon rex som vi nämt tidigare i bloggen). Sedan bleknar mina minnen för en stund ja vet att jag började 3:an och tyckte andra saker va viktiga men Runa förblev min älsklingshäst sedan under åren som gått har jag kört Runa och upplevt fantastiska saker med henne. Denna underbara lilla häst är värd så otroligt mycket! För mig är hon så mycket! Utan henne skulle jag aldrig lärt mig rida lätt eller hur man borstar.

Runa har fött 4 friska föl under sitt liv men nu blir det inga fel p.g.a att hon inte orkar det.


Runa ♥


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0